Mijn Communities
Help
Simone Roskam
CHAMPION ***

Geïntegreerde routeplanner mag niet op basis van actueel verkeer

door Simone Roskam
Status: Ingepland

Het is onwenselijk dat de geïntegreerde routeplanner rekening houdt met actueel verkeer.

In de programmatuur zou het zo ingeregeld moeten worden dat er geen rekening wordt gehouden met actueel verkeer. Dit kan door te werken met een toekomstdatum/tijdstip.

Graag z.s.m. oppakken. Dit zorgt voor foutieve registraties!

Zie ticketnummer: #53581832 voor de oplossing!

13 Opmerkingen
door Rene van Jole
Status changed to: Status: Afgewezen

Dank je voor je idee 

We zijn het zeker met je eens alleen technisch is dit niet goed realiseerbaar ivm afhankelijkheid van de input van Google waar we geen grip op hebben.

Asha
CHAMPION ***
door Asha

Goedemorgen @Simone Roskam, je verwijst naar een ticket met oplossing. Kan je de oplossing delen met ons?

Alvast dank hiervoor.

Asha

Koen Rikkering
CONTRIBUTOR ***
door Koen Rikkering

@Rene van Jole, is de praktische werking van de routeberekening te delen? lk heb eerder namelijk begrepen dat niet zozeer naar actueel verkeer wordt gekeken, maar naar gemiddelde reistijden van (delen) van routes. Er zit verschil tussen gemiddelden en actueel en van actueel sta ik toch wel te kijken en vind ik lastig uitleggen naar wie dan ook. 

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg

@Simone Roskam @Koen Rikkering 

De routeplanner kijkt niet naar actueel verkeer. Dat zou inderdaad onwenselijk zijn. Want het moment van invoeren van de kilometers kan juist tijdens de spits zijn of erbuiten. 

Er wordt inderdaad zoals Koen aangeeft gebruik gemaakt van een gemiddelde reistijd. Alsnog kan het resultaat over een langere periode verschillen. 

Google geeft zelf de volgende uitleg over de route die ze hanteren:

MarinkaEweg_0-1731673677997.png

Remy Chambone
CONTRIBUTOR **
door Remy Chambone

Beste allen, 

Zoals ik het antwoord van Google lees, maken ze gebruik van gemiddelden over het traject, wanneer je geen vertrekdatum en tijd invult. 

Correct me if i'am wrong. 

Dus wat je volgens mij kunt doen: vul een datum en tijd ver in de toekomst op dinsdagnacht in april rond 2 uur (statistisch heel weinig werkzaamheden en files).  

Let op dat je het epoch-tijdsysteen hiervoor gebruikt. Dit is een telsysteem van seconden welke begint op 1-1-1970.

Dus als je een toekomsttijdstip wilt meegeven op bijvoorbeeld 18 april 2040 om 2 uur 's nachts, dan is de epochtijd 2216812800. 

Ik vermoed dat als je op deze manier google aanroept, dat de afstand altijd hetzelfde blijft. 

Wellicht dat je even een taak moet aanmaken, dat je over 10 jaar de datum verlegt naar 2050 😉

Als jullie willen dat ik hier dieper in kijk, dan heb ik een aanroep nodig met datgene wat terugkomt uit Google. 

Zelf bouw ik dit soort aanroepen in Excel m.b.v. een xml-aanroep. Volgens mij gebruiken jullie JSON, dus het kan iets verschillen.

John Bouwman
CHAMPION ***
door John Bouwman

Volgens mij gaat het hier niet om de duur maar om de afgelegde kilometers? In algemeen kun je uitgaan van de meest gebruikelijke route, zonder rekening te houden met omleidingen als gevolg van drukte cq. omleidingen.

Bij de ANWB routeplanner kun je het vinkje bij 'Route houdt rekening met actueel verkeer' uitzetten. Weet echter niet of dit standaard in te stellen is.

Nico vander Bent
CHAMPION ***
door Nico vander Bent

Reistijd is inderdaad niet van belangrijk!

Nico vander Bent
CHAMPION ***
door Nico vander Bent

moet natuurlijk belang zijn 😁

Simone Roskam
CHAMPION ***
door Simone Roskam

Hierbij nog een reactie van mijn collega Remy:

SimoneRoskam_0-1731927878254.png

AKoelink
CHAMPION ***
door AKoelink

Wij zijn overgestapt van Google Maps naar ANWB Routeplanner om dit probleem. Google kijkt altijd naar reistijd op dat moment en kiest dan de snelste route. Als er dan maar 1x een stoplicht langer op rood staat, krijg je bij wijze van spreken al een andere route. Heel vervelend. Heb hier een case voor aangemaakt, maar wat blijkt: in de begeleidende tekst vanuit Mijn Talent staat dat er geen rekening mee wordt gehouden. maar dat is dus wel zo. Daarom zijn wij overgestapt naar ANWB. Daar kun je namelijk het vinkje aan of uit zetten of er rekening gehouden moet worden met de verkeerssituatie.

Simone Roskam
CHAMPION ***
door Simone Roskam

@AKoelink Hi, bedankt voor je reactie maar dat betekent dus dat je niet meer gebruikt kunt maken van de geïntegreerde routeplanner?  

AKoelink
CHAMPION ***
door AKoelink

@Simone Roskam dat klopt. Je kunt het dus wel aanklikken, je krijgt dan een popup van de ANWB routeplanner. De km moet je zelf even onthouden en dan invullen. Gelukkig hoeft dat maar 1x want dan slaat hij die route op.

Ik moet je eerlijk zeggen dat de ANWB routeplanner ook veel duidelijker is. 

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg
Status changed to: Status: Ingepland

Dit item staat op de backlog onder nummer 5528. 

In de aankomende release 1.145.00 op 7 December passen we de geintegreerde Google maps oplossing aan door de routes te berekenen op een datum ver in de toekomst. Hierdoor zijn de berekeningsresultaten consistent. We krijgen dan nog steeds de 'aanbevolen' route terug. Een controle die wij hebben gedaan over diverse routes van de aangepaste geintegreerde google maps ten opzichte van de resultaten van de ANWB laat zien dat er slechts minimale verschillen in de uitkomst zijn. Binnenkort verschijnt er een artikel op deze community over de routeplanner opties binnen Visma.net HRM.