Mijn Communities
Help
MdeBeer
CHAMPION ***

Terugdraaien processen openen in dezelfde tab naar openen in een nieuwe tab.

door MdeBeer
Status: In onderzoek

Graag de wijziging terugdraaien, of de gebruikers een keuze geven, hoe de processen worden geopend in Youforce. Voor veel professionals werkt het fijner als alle processen in een nieuwe tab worden geopend in plaats van in dezelfde tab en sommige processen dan weer in een nieuwe tab. 

Zie ook bericht: Vanaf 12 mei zullen processen en modules openen in... - Visma Community

23 Opmerkingen
LiesbethDemming
CHAMPION *
door LiesbethDemming

Zeker ! Helemaal mee eens. Dit werkt voor ons ook niet. 

tillyzwanenburg
CONTRIBUTOR *
door tillyzwanenburg

Ik vind dit ook heel vervelend werken. Graag terugdraaien of keuze geven. 

Ralph
CHAMPION ***
door Ralph

Hier een tegengeluid, moet ook kunnen. De nieuwe manier was even wennen, maar na 2 dagen volledig aan gewend. In plaats van klikken met linkermuisknop gebruik ik het muiswieltje om te klikken. Dan opent de module standaard in een nieuw tabblad. De aanpassing hoeft wat mij betreft niet teruggedraaid te worden.

Harold_ICG
CONTRIBUTOR **
door Harold_ICG

Hallo @Ralph, het was voor mij ook even wennen. Ook voor mij hoeft de aanpassing niet teruggedraaid te worden. 

Arjan vR
CONTRIBUTOR ***
door Arjan vR

Van mij hoeft het ook niet teruggedraaid te worden. Echter lijkt de pagina in Edge een <CTRL>+<linker muisknop> en de <CTRL>+<SHIFT>+<linker muisknop> te onderdrukken. Iets wat normaal gebruikt wordt om resp. een link te openen op een nieuwe pagina op de achtergrond en een link openen op een nieuwe pagina en direct zichtbaar maken.

Dat graag niet onderdrukken.

ArianneB
CHAMPION ***
door ArianneB

Dat tandwieltje werkt niet altijd even goed.

Ik heb regelmatig dat het proces wel opent in een ander tabblad, maar dat de homepage van Mijn Youforce een error geeft en dan ben ik de homepage kwijt.

Als je dan weer inlogt (of via ander openstaand proces naar home gaat) en vervolgens weer naar hetzelfde proces gaat met het tandwieltje krijg je de foutmelding niet.

Loopt dus echt niet helemaal soepel.

jolandazwier
CHAMPION *
door jolandazwier

Mega onhandig zoals het nu werkt.

Als er allerlei extra toetsen ingedrukt dienen te worden om een nieuw tabblad te openen vind ik niet handig 😞

Edwin Schuijt1
CHAMPION *
door Edwin Schuijt1

Ja ook mee eens. Dit is voor professionals zeer onhandig en kost veel tijd door onnodig klikken. 

Tussenoplossing zou kunnen zijn om de gebruiker te laten bepalen per "hoofd-categorie" of deze in een nieuwe tab opent of de huidige tab overschrijft. Ik zie dat bijvoorbeeld Reporting en HR Core Online wel standaard in een nieuwe tab openen.

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

Wat een hopeloze werkwijze is dit, zeker voor mensen die veel in Youforce moeten werken. Niet werkbaar!

Met grote regelmaat vergeet ik de te starten functie met de rechtermuisknop in te drukken en te kiezen voor openen in een nieuw tabblad en dan ben ik dus mijn vorige scherm weer kwijt.

Geef de gebruikers of op z'n minst de organisatie zelf de keuze hoe men met Youforce wilt werken.

Mathew-DC
CHAMPION *
door Mathew-DC

Ik vind het prima dat de gemaakte wijziging voordelen heeft voor medewerkers/managers, maar ben het ook eens dat er een keuze of onderscheid zou moeten komen voor professionals.

De rechtermuisknop + "Koppeling op een nieuw tabblad openen" + op dat tabblad klikken = 2 kliks extra. Met het muiswieltje zou dit 1 klik extra zijn; deze methode pakt niet altijd even goed, omdat een lichte beweging ook als scrollen kan worden geïnterpreteerd.

karl Wegner
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door karl Wegner (Bijgewerkt ‎14-05-2025 16:22 door karl Wegner )

Ik vind het ook niet handig. Als ik op het wieltje van de muis klik, dan opent het proces vaak twee keer gelijktijdig en met de rechtermuisknop is ook weer apart. Doe je nooit voor andere applicaties en nu opeens alleen voor Youforce.

Overigens binnen onze zorginstelling hebben we iets van 18000 dienstverbanden en 400 leidinggevenden en ik heb nog nooit een bericht gehoord dat het lastig navigeren is mbt de processen binnen Youforce. Dat had een hele goede weging voor Visma Raet kunnen zijn om te besluiten om deze wijziging niet door te voeren 😉

Wie en hoeveel hebben dan aangegeven dat ze de weg kwijt zijn binnen de processen van Youforce? Diegenen die er geen moeite mee hebben zul je nooit horen en dat zal het grootste percentage zijn, dus lijkt mij dan geen reden om het aan te passen als er een aantal aangeven er wel moeite mee te hebben. Dat is dan een heeeeeel klein percentage afgezet tegen alle gebruikers.

lmoyo
CONTRIBUTOR *
door lmoyo

Voor ons betekent dit geen verbetering voor de professionals. We zouden graag zien dat er onderscheid gemaakt kan worden per gebruikerstype, zodat het beter aansluit bij hun behoeften.

Marianne Marsman
CHAMPION ***
door Marianne Marsman

@Lotte van Dijk 

graag voor profesionals terugdraaien.

door Paul Wevers Consultancy

Een keuze zou handig zijn of onderscheid naar professionals.

Maar ik hoor geen klachten van de eindgebruikers en volgens mij doen we het voor die doelgroep.

Ik ben het met een aantal mensen eens, na een aantal dagen zit het anders klikken er wel in.

Lotte van Dijk
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lotte van Dijk
Status changed to: Status: In onderzoek

Bedankt voor het aanmaken van het idee. We merken dat er inmiddels ook wat tegengeluiden zijn – en dat is begrijpelijk. Veranderingen zoals deze zijn vaak even wennen. We gaan daarom onderzoeken of het mogelijk is om bijvoorbeeld ‘Ctrl+klik’ te laten werken, en wellicht kunnen we zelfs onderscheid maken voor professionals. We onderzoeken dus serieus naar wat er mogelijk is.

De twijfel of we dit echt doen voor medewerkers of managers begrijpen we goed. Krijg je die feedback nu echt concreet terug? Waarschijnlijk niet direct via de HR-afdeling. Daar gaat het vaak over procesfouten of het intrekken van verzoeken. 
Gelukkig stellen wij regelmatig vragen aan gebruikers, en in totaal hebben we al meer dan 60.000 reacties ontvangen. Daaruit blijkt dat het vele klikken tussen tabbladen en de moeite om terug te navigeren tot een van de meest genoemde frustraties behoren.

Aanvullend op deze reacties op de vragen hebben we ook gebruikerstesten gedaan met medewerkers én managers. Zij gaven allemaal aan het prettig te vinden wanneer een scherm in hetzelfde tabblad opent. Het pijltje ‘terug’ in de browser wordt door hen het meest gebruikt – iets dat alleen goed werkt als alles in hetzelfde tabblad gebeurt.

Zoals gezegd, we gaan dit verder onderzoeken en bekijken wat we voor jullie als beheerders kunnen betekenen. Belangrijk om te weten is wel dat als we hieraan aanpassingen doen voor professionals, dit dan geldt voor álle gebruikers die professional zijn. 

Maurice van de Pol
CHAMPION ***
door Maurice van de Pol

@Lotte van Dijk Bedankt voor het serieus nemen van het "tegengeluid" zoals je het noemt.

Je geeft aan dat uit jullie vragen aan de gebruikers "het vele klikken tussen tabbladen en de moeite om terug te navigeren tot een van de meest genoemde frustraties behoren."' Alhoewel ik als gebruiker (zowel professional als medewerker) nog nooit deze uitvraag van jullie heb mogen ontvangen deel ik sinds jaar en dag die "frustratie" die je noemt wel maar dan heeft het niet te maken met het klikken/navigeren tussen de modules maar juist binnen die modules zoals in Self Service en Performance Management. Wellicht is dat ook waar de 60.000 reacties aan refereren?

Maar ik vraag me af of deze hele wijziging van het openen van processen niet simpelweg te maken heeft met de algehele performance. Want ik meen sinds de wijziging daar een substantiële verbetering in te merken. 

S_Kuijer
CHAMPION **
door S_Kuijer

Ik had vaak meerdere tabs openstaan. Door de aanpassing kan ik niet meer snel schakelen en moet ik altijd terugschakelen naar het startscherm in Mijn Youforce. CTRL + klik is prima, maar liever standaard altijd openen in een nieuw scherm. Of een optie waar ik als beheerder kan aangeven "openen in nieuw tabblad". 

Lotte van Dijk
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lotte van Dijk

Hallo @Arjan vR

Zojuist hebben wij een wijziging doorgevoerd en zal het openen met CTRL+Click vanaf nu ook mogelijk zijn. 

Groeten Lotte

Arjan vR
CONTRIBUTOR ***
door Arjan vR

Hallo @Lotte van Dijk ,

Dank voor het maken van de CTRL+Click. Het werkt goed. Ik zie dat ook CTRL+SHIFT+Click werkt om direct naar de nieuw geopende pagina te gaan. Erg handig.

Grt. Arjan

Marianne Marsman
CHAMPION ***
door Marianne Marsman

@Lotte van Dijk 

Dit zijn nog steeds extra handelingen, ik zou toch graag zien dat het teruggedraaid wordt voor professionals. Zodat je bij Click gelijk naar de nieuw geopende pagina gaat.

door Paul Wevers Consultancy

Vanuit de eindgebruikers hoor ik niemand klagen.

Natuurlijk is het wennen voor de professionals maar twee weken verder valt het allemaal wel mee.

Dus ik denk dat het een goede stap is voor de (eind)gebruikerservaring.

jolandazwier
CHAMPION *
door jolandazwier

Misschien nog een handige tip.

Op keuze gaan staan (salaris dossier, self service..), klik op rechter muisknop en kiezen voor koppeling op een nieuw tabblad openen

Schiff01
CHAMPION ***
door Schiff01

Een aantal onderdelen wordt nog in een apart tabblad geopend (o.a. HR Core Online; Reporting; Templatebeheer).

Ik zou daar graag Self Service aan toegevoegd zien.