Mijn Communities
Help
karl Wegner
CHAMPION ***

Verbeteren Jubilea in Reporting.

door karl Wegner (Bijgewerkt ‎10-10-2023 15:53 door Chris van den Berg VISMA )
Status: Gerealiseerd

De beschrijving van dit idee is door @Chris van den Berg op 10-10-2023 aangepast, omdat er meerdere gerelateerde ideeën aanwezig zijn op de community rondom het onderwerp jubilea. Bij dit idee gaan we dieper in op alle ontwikkelingen rondom jubilea. 

------------------------------
Je kunt wel een rapport maken met een eerstvolgend jubileum, maar deze gaat uit vanaf de systeemdatum. Ik kan dus gedurende het jaar niet een overzicht van jubilarissen maken over het hele jaar. In feite dus ook niet een overzicht van voorgaande jaren. Ik wil dus een jaar kunnen selecteren en dan alle jubilarissen in dat jaar willen zien. In Report Builder hebben we dat met het filter kunnen oplossen, maar is standaard niet mogelijk in Youforce Reporting. We beschikken nog niet over Reporting Pro, dus voor nu even niet de oplossing voor ons.

Ik zou dus een peiljaar willen hebben.

 

17 Opmerkingen
Björn Sman
CHAMPION **
door Björn Sman

Dit inderdaad! Heel graag RAET

Anonymous
Niet van toepassing
door Anonymous

Hallo @karl Wegner , @Björn Sman . Zover wij hebben begrepen is Raet (@Chris van den Berg) druk bezig met het verbeteren van het rapporteren op jubilea. Zie ook 

https://community.visma.com/t5/Ideeen-Youforce-Reporting/Rapportage-overheidsjubilea/idi-p/601272

 

Wij wensen te kunnen rapporteren op 'Datum in dienst' en met name 'Datum in dienst CAO'. De 'Eerste datum in dienst' is voor ons niet wenselijk, omdat deze niet toegepast kan worden bij een jubilea. Indien een medewerker een eerder dienstverband heeft gehad en deze niet aansluitend zijn dan wordt de periode er tussen onterecht meegeteld. Daarnaast kan het eerste dienstverband een stage-contract of iets dergelijks zijn, dan klopt deze 'eerste datum in dienst' dus ook niet voor het jubilea.

 

Ons verzoek is dan ook 8 extra velden in het datamodel. 4 voor het jubilea op 'Datum in dienst', namelijk 12,5 jaar, 25 jaar, 40 jaar en 50 jaar. En 4 voor het jubilea berekend op 'Datum in dienst CAO'. Dan is dit ook te rapporten op voorgaande jaren en toekomstige jaren.  Dan kunnen we op eenzelfde manier rapporteren zoals we dat ook bij Reportbuilder (en voorheen in Impromptu) konden.

 

Björn Sman
CHAMPION **
door Björn Sman

@Anonymous  dankjewel voor dit antwoord!

karl Wegner
CHAMPION ***
door karl Wegner

@Mark,@chris

 

Ik had lopen zoeken op jubileum/jubilarissen en kreeg jouw idee niet naar voren, vandaar dat ik deze nog een keer melde.

Al zolang de rubriek Datum in dienst CAO bestaat, gebruiken wij deze voor het bepalen van een jubileum. In feite hetzelfde wat jullie bij de gemeente doen. Las de opmerking van Chris en kan op zicht hier wel in mee gaan. Bij stagiaires vullen wij de rubriek Datum in dienst CAO niet, dus laten we leeg. Ik begrijp van Chris als deze rubriek leeg is dat dan bij de rubriek Eerste datum in dienst de datum in dienst van dat dienstverband wordt overgenomen. De rubriek Eerste datum in dienst is dus altijd gevuld. Maar hoe weet ik of de rubriek Eerste datum in dienst juist wordt bepaald? Wordt er dan onder water gekeken naar alle dienstverbanden van het personeelsnummer van de medewerker en als deze opeenvolgend zijn, dan gevuld met de allereerste datum in dienst? Wij maken ook rapportages met bv Instroom van nieuwe medewerkers. Wij bepalen dan in een filter of berekend veld in het rapport of de rubriek datum in dienst gelijk is aan de rubriek Datum in dienst CAO. Zo ja, dan is het een hele nieuwe medewerker en zo nee, dan is deze medewerker niet nieuw, maar heeft een opeenvolgend nieuw dienstverband gekregen. Daar kunnen we wellicht de rubriek Eerste datum in dienst voor gaan gebruiken. Moet ik wel zeker weten of de datum die wordt bepaald ook correct is. Om een lang verhaal kort te maken. Graag mogelijkheid bieden om een jaar te selecteren (huidige jaar of voorgaande jaren) met selectie van de jubilarisjaren. In feite zoals het nu is, maar niet vanaf de systeemdatum.

 

Tracy Postma
CONTRIBUTOR ***
door Tracy Postma

Een kalenderjaar filter zou voor ons ook zeer wenselijk zijn. 

door Chris van den Berg (Bijgewerkt ‎23-10-2023 09:30 door Chris van den Berg VISMA )

@Anonymous bedankt voor je antwoord. Dat scheelt mij weer 😉

 

Concreet betekent dit dat we 2 keer een set van 6 velden gaan toevoegen, waarbij de ene set gebaseerd is op datum in dienst en de andere op datum in dienst cao.

 

Gebaseerd op Datum in dienst:

  1. Jubileum 5 jaar 
  2. Jubileum 12,5 jaar
  3. Jubileum 25 jaar
  4. Jubileum 30 jaar
  5. Jubileum 35 jaar
  6. Jubileum 40 jaar
  7. Jubileum 45 jaar
  8. Jubileum 50 jaar
  9. Datum volgende Jubileum

 

 Gebaseerd op Datum in dienst CAO:

  1. Jubileum 5 jaar (CAO) 
  2. Jubileum 12,5 jaar (CAO)
  3. Jubileum 25 jaar (CAO)
  4. Jubileum 30 jaar (CAO)
  5. Jubileum 35 jaar (CAO)
  6. Jubileum 40 jaar (CAO)
  7. Jubileum 45 jaar (CAO)
  8. Jubileum 50 jaar (CAO)
  9. Datum volgende Jubileum (CAO)

 

Welke jubilea zien jullie graag nog meer? Of zijn de bovenste jubilea voldoende?

- Jubileum 5 jaar op 10-10 toegevoegd op aangeven van @Tracy Postma 

- Jubilea 30, 35, en 45 toegevoegd


@karl Wegner het veld eerste datum in dienst kijkt per Dienstverband, niet per Persoon. Dus als je over dienstverbanden heen wil kijken, dan kun je dat zelf aansturen door bij alle dienstverbanden dezelfde datum in dienst CAO in te vullen.


door Chris van den Berg
Status changed to: Status: In onderzoek
 
door Chris van den Berg
Status changed to: Status: Ingepland
 
HeleenMogezomp
CHAMPION *
door HeleenMogezomp

@Chris van den Berg 

Fijn dat jullie deze velden gaan toevoegen. Voor het berekenen van de ambtsjubilea gebruiken wij ook de Datum in dienst van de CAO. 

Voor het berekenen van de dienstjubileum gebruiken wij een eigen rubriek waarin we de eerste datum vastleggen waarop de medewerker als ambtenaar in dienst is getreden bij de werkgever of diens rechtsvoorgangers. De Eerste datum in dienst is voor ons geen optie omdat hier ook andere dienstverbanden in worden meegenomen, waaronder Inhuurkrachten en stagiaires. Zijn er ook mogelijkheden om hier vaste velden voor te maken?

HeleenMogezomp
CHAMPION *
door HeleenMogezomp

@Chris van den Berg  Aanvullend is een slicer op jaar inderdaad een wens en een slicer op maand.

Anonymous
Niet van toepassing
door Anonymous

@Chris van den Berg . Zou perfect zijn met deze 12 extra velden. Fijn dat jullie hier in meedenken en zo snel werk van maken. Echt top!

ErwinW
CONTRIBUTOR ***
door ErwinW

Wij willen graag de registratie van de ambtelijke diensttijd toegevoegd zien. Binnen overheid en onderwijsorganisaties is dit een noodzakelijk gegeven voor het berekenen van de jubileumgratificatie. Datum in dienst alleen is dan niet voldoende. Historische diensttijd moet ook meegenomen worden. In Beaufort staat dit onder Persoonlijke loopbaan. 

ErwinW_0-1697006119306.png

 

door Chris van den Berg

@HeleenMogezomp met datum in dienst cao houden we rekening mee in de voorgestelde oplossing. Voor vrije velden kunnen we helaas geen standaard opleveren, omdat iedereen weer andere velden gebruikt daarvoor. Wellicht kunnen we wel een werkwijze, voorbeeld expressies en dergelijke leveren, zodat je precies weet wat je moet doen. Ik ga kijken wat er mogelijk is!

 

@ErwinW deze vraag zie ik voornamelijk voor de onderwijs terugkomen inderdaad. Wellicht moeten we die even seperaat oppakken en kijken wat er mogelijk is.

door Chris van den Berg
Status changed to: Status: Gerealiseerd

Vorige week zijn de verbeteringen in productie gezet. Ik zal dit ook nog in de releases pagina uitgebreider beschrijven!! Ik heb al een mailtje van @Anonymous gehad die het al heeft getest en hij was positief. Er lijkt nog een klein issue te zijn met de velden die gebaseerd zijn op datum in dienst CAO. Dit wordt in de release vanavond opgelost.

ChrisvandenBerg_0-1699873593988.png

 

HeleenMogezomp
CHAMPION *
door HeleenMogezomp

@Chris van den Berg Fijn dat de velden beschikbaar zijn. Voor ons werkt het jubileum op basis van de eerste dag in dienst niet, omdat dit ook een dienstverband kan zijn als stagiaire of externe inhuur. Wij hebben een eigen veld voor de eerste datum in dienst bij de werkgever. Je wilde kijken of het mogelijk is om voorbeelden van expressies aan te leveren. Gaat dat lukken?

John Muijs
CONTRIBUTOR ***
door John Muijs

 

Chris heb jij al een mogelijke werkwijze voor jubileum lijsten op basis van een eigen rubriek? 

Brian de Graaf
CONTRIBUTOR ***
door Brian de Graaf

Beste ,

 

Is er een status van dit rapport over de ideeen?

Jubileum heb je alleen als je indienst bent en dus actief bent. Hierdoor zou actief/inactief kunnen komen te vervallen.
Mooist is als je een jaar kunt selecteren. nu moet je alsnog exporteren naar excel en werken met een filter. Terwijl powerbi juist je meteen kunt laten verschijnen wat nodig is door de juiste filters.

 

Is er een pagina waar de voortgang kunnen volgen van de changes?