Mine områder
Hjelp

Gaver (naturalytelser som gaver) - nye regler fra 01.01.2021

09-02-2021 10:51 (Sist oppdatert 28-09-2021)
  • 0 Svar
  • 1 liker
  • 6530 Visninger

Endringene i reglene om gaver i arbeidsforhold, som trådte i kraft fra 01.01.2021 i år gir deg som arbeidsgiver muligheter til å spare kostnader.

Det er nå mulighet for å gi bort hele eller deler av en naturalytelse. Når det gjelder elektronisk kommunikasjon og firmabil er det kun sjablongbeløpet som kan gis bort.

Les mer her for presisering og flere eksempler.

 

I dette brukertipset viser vi deg hvordan du håndterer dette i Visma Lønn.

Elektronisk kommunikasjon som gave

Har du rapportert elektronisk kommunikasjon på de ansatte i 2021 og ønsker å korrigere dette til gave så må du avslutte den faste transaksjonen på den / de ansatte ved å sette en "Til dato"

Gaver med verdi under kr 5000,- skal ikke rapporters, så du skal ikke gjøre noe annet enn å registrere tildato.

 

Ønsker du å korrigere fra januar til d.d så kan du gjøre følgende:

  1. Gå inn på lønnsart 200 - Elektronisk kommunikasjon og sett feltet "Forsk.trekk" til  "2 -Ikke trekkpliktig". Fjern krysset for "Arb.g.avg" på lønnsår 2021.
  2. Gå inn på "Forespørsel / Godkjent lønn".
    I den blå søkefeltlinjen søker du etter 2021 i kolonnen "Lønnsår" og 200 i kolonnen "Lønnsart". Da vil du få opp alle transaksjoner for denne lønnsarten.
    I kolonnen "A-meldingsnr" slett verdien som står her på alle rader. Dersom du har mange rader så kan du bruke funksjonen "Masseendring".
  3. Kjør rutinen "Regenerering av akkumulatorer".
  4. Send inn erstatningsmelding på a-meldingen for januar og de andre måneder du har endret.

MERK! - avsetning av arbeidsgiveravgift i regnskapet må korrigeres manuelt. 

Eventuell endring av konto / motkonto må også endres manuelt i regnskapet.

 

Refusjon på bredbånd

Følg pkt. 1 - pkt. 4.
I pkt.1 må du søke etter lønnsarten for refusjon - standard lønnsart 203.

Treningsavgift som gave

Dersom treningsavgiften totalt er mindre enn kr 5000 så kan du gjøre følgende:

  1. Gå inn på lønnsarten du benytter for refusjon og sett feltet "Forsk.trekk" til  "2 - Ikke trekkpliktig". Fjern krysset for "Arb.g.avg" på lønnsår 2021.
  2. Gå inn på "Forespørsel / Godkjent lønn".
    I den blå søkefeltlinjen søker du etter 2021 i kolonnen "Lønnsår" og lønnsarten for refusjon i kolonnen "Lønnsart". Da vil du få opp alle transaksjoner for denne lønnsarten.
    I kolonnen "A-meldingsnr" slett verdien som står her på alle rader. Dersom du har mange rader så kan du bruke funksjonen "Masseendring".
  3. Kjør "Regenerering av akkumulatorer".
  4. Send inn erstatningsmelding på a-meldingen for januar.

MERK! - avsetning av arbeidsgiveravgift i regnskapet må korrigeres manuelt. 


Treningsavgiften er over kr 5000

Hvis du har lagt inn dette som en fast transaksjon, så reduser det månedlige beløpet slik at det kun er beløpet som overstiger kr 5000,- som fordelsbeskattes.

Hvis ditt firma refunderer og ønsker at Visma Lønn starter fordelsbeskatning automatisk, så kan du følge dette brukertipset

 

Fordel forsikring som gave

Fremgangsmåten blir som for "Elektronisk kommunikasjon som gave".

Fordel firmabil som gave

Her anbefaler vi at du følger fremgangsmåten beskrevet her.

Hvis fordelsbeløpet er mindre en kr 5000,- pr. måned,  så reduser fordelsbeløpet i 2 måneder.

 

Ofte stilte spørsmål

  • Jeg finner ikke disse lønnsartnr. som brukertipset henviser til?
    Brukertipset henviser til "standard" lønnsartnr. Det kan være at firmaet ditt bruker andre lønnsartnr. Finn de lønnsartene dere bruker.
  • Hvordan masseenderer jeg mange transaksjoner?
    Når du har søkt frem transaksjonene du ønsker å endre, så kan du slette verdien i den første kolonnen i listen.
    Høyreklikk i kolonnen og velg "Sett alle linjene i tabellen til verdien for valgt linje / kolonne".
    Les igjennom hva som står og sett hake for "Ja, jeg skal oppdatere alle" og trykk "Oppdater alle". 
  • Kan myndighetene gjøre nye endringer i løpet av 2021?
    Support har pr.når denne artikkelen skrives ingen informasjon om dette.
  • Hvis myndighetene gjør endring, og dette får tilbakevirkende kraft. Hva betyr det for meg?
    Da må fordelen legges inn pr. måned pr. ansatt. Dvs. en ny lønnskjøring pr. måned fordelen skulle vært innrapportert.
  • Kan jeg fortsette å bruke lønnsart 203 for å refundere de ansattes bredbånd?
    Ja, men da må du i tillegg til å sette feltet "Forsk.trekk" til  "2 -Ikke trekkpliktig" og fjernet  krysset for "Arb.g.avg" på lønnsår 2021, også slette verdien i feltet "A-meldingsnummer".

Relaterte brukertips

Fagartikkel om de nye reglene

Fordel elektronisk kommunikasjon

Fordel forsikring 

Korrigering av firmabil

 

Fagkonferansen
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"