Mijn Communities
Help

Wekelijks Rapporten Uurtje - Nov & Dec 2024 (STEL HIER JE VRAAG)

door Chris van den Berg

Stel hier je vragen voor het wekelijk Rapporten Uurtje!

-------------------------------------------
Kom je er niet uit bij het bouwen van rapporten? Heb je een extra paar ogen nodig bij het bouwen van een nieuw rapport? Tijdens dit uur kun jij je vraag aan mij en de mede deelnemers stellen. We hebben gezien dat in veel gevallen we jou ook echt verder kunnen helpen.

WANNEER: Maandagen om 13:00

• 11 november
  • 18 november
  • 2  december
  • 9  december
  • 16 december

Meeting: meet.google.com/akd-uzzw-pez

On het tabblad Events  op deze community kun je zien wanneer de komende rapporten uurtjes plaats zullen vinden. Daar vind je de concrete data terug voor de komende sessies.

Alle vragen die van te voren worden gesteld krijgen voorrang 

23 ANTWOORDEN 23
Annelies
CONTRIBUTOR ***

door Annelies

Om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren wil ik graag dat wanneer mensen een locatie kiezen (bij ons is dat 'Organizational unit'[OrganizationalUnitType]) alleen de kostenplaatsen van die locatie (in dit rapport PKB kostenplaatsen, 'PKB Results'[CostCenterDescription]) als keuze optie naar voren komen. Wie weet hoe dit werkt? Standaard werkt het niet, dus ik denk dat er een measure moet komen als filter op de slicer van de kostenplaats, maar ik kom er zelf niet uit. De relatie loopt via Contract History. 

Silvia Feijen
CONTRIBUTOR **

door Silvia Feijen

Deze vraag van 17 oktober staat nog open: Het is  gelukt om met de formule VAR peildatmin = MIN('Reference date filters'[Date]) VAR peildatmax = MAX('Reference date filters'[Date]) VAR Berekening = CALCULATE ( DISTINCTCOUNT ('Contract History'[Contract_BK]), 'Contract History'[Date_in_service] <= peildatmax && OR('Contract History'[Date_out_of_service]>= peildatmin, ISBLANK('Contract History'[Last_Date_out_of_service])),ALLEXCEPT('Contract History','Contract History'[Person_BK])) RETURN IF(Berekening>1,"Ja","Nee") te laten zien welke medewerker in de peilperiode een ander dienstverband hebben. Bij het toevoegen van beperkte gegevens (persoonsnummer, persoonsnummer, volledige naam) draait het rapport wel. Maar bij het toevoegen van meer kolommen krijg ik de  melding dat vanwege strijdige vergrendelingen de bewerking is geannuleerd. Nu opgelost met apart tabblad, maar liefst zou ik deze formule toevoegen in het rapport. Is daar wellicht een andere oplossing voor?

Silvia Feijen
CONTRIBUTOR **

door Silvia Feijen

Onderstaand zoals gevraagd de kolommen die weergegeven worden in het rapport:

SilviaFeijen_0-1731931861262.png

Het rapport wat wel werkt met de formule heeft de volgende kolommen:

SilviaFeijen_1-1731931861273.png

door Jacqueline van Meeuwen

@Chris van den Berg is het überhaupt mogelijk om de "tussenrekening" uit Gemal beschikbaar te stellen in het datamodel onder salarisresultaten? ik zoek de relatie tussen Uitvoercode en Tussenrekening, die ik heel graag wil gebruik in rapporten voor Finance en AOIC

Angelique Bennink HTM
CONTRIBUTOR *

door Angelique Bennink HTM

Hi Chris,

Ik heb een rapport met een bepaalde toeslag op een peildatum. Dit heb ik gemaakt a.d.h.v. een ander rapport dat veel uitgebreider was. Ik heb alles wat ik niet nodig had kunnen wissen, behalve de uit dienstdatum of reden uit dienst. Als ik die verwijder uit het rapport komt er opeens allemaal oude zooi naar boven, hoewel er geen filter op deze velden zit.

Ik heb 2 vragen:

- Waarom gebeurt dit?

- Kun je een veld in een rapport verbergen?

De naam van het rapport is HR-Controle Toeslag Kennis en Kunde

Iemke
CONTRIBUTOR **

door Iemke

Wij hebben een rapport waarin we declaraties hebben staan tbv controle bij declaraties eens per zoveel jaar en voor de controle van eventuele terugbetaling bij uit dienst gaan.

Nu lopen we er tegenaan dat de historie van de declaraties niet verder terug gaat dan 1-1-2023. Hoe kunnen we dit aanpassen?

Machteld Bouman
STARTER

door Machteld Bouman

Hoi,

Ik zou graag hulp willen bij een rapportage m.b.t. jubilea. De rapportage laat geen jubilea zien langer dan 1 jaar vooruit. Ws. zit er een filter in, maar ik kan deze niet vinden. Ik log straks om 13:30 uur in. Alvast bedankt voor de hulp.

Jo-lean
CHAMPION *

door Jo-lean

Voor het vragenuurtje van maandag:

Ik heb een rapport waarin twee kolommen zijn opgenomen waarin getoond wordt met een 1 of die persoon in de betreffende periode uit dienst gaat of in dienst is gekomen. Onderaan wil ik graag een teller zodat alle eentjes bij elkaar opgeteld worden. Dit gebeurt alleen niet, hij laat de waarden 0 zien. Hoe is dit op te lossen?

Daarnaast nog een andere vraag: In Report Builder was het mogelijk om het rapport te tonen op basis van de organisatiestructuur. Kan dat met Reporting ook? En zo ja, hoe? 🙂

door Chris van den Berg
SUMX(
    'contract',
    SWITCH (
        TRUE (),
        AND (
            [Date_in_service] <= MAX ( 'Reference date filters'[Date] ),
            [Date_in_service] >= MIN ( 'Reference date filters'[Date] )
        ), 1,
        0
    )
)

door Jacqueline van Meeuwen

@Chris van den Berg op het forum staat een topic met verschillende vragen over leeftijd op peildatum of specifiek datumveld. kun je hier tijd aan besteden?

https://community.visma.com/t5/Forum-Youforce-Reporting/Leeftijd-op-datum-in-dienst/m-p/685087#M2340

@Chris van den Berg negeer bovenstaande, heb inmiddels van @Jo-lean antwoord gekregen waar ik mee aan de slag kan

#langlevedecommunity

Jolanda van Logten
CONTRIBUTOR ***

door Jolanda van Logten

In een rapport, FB organisatiestructuur met manager, heb ik bij onderdeel 3422 2x dezelfde manager. 1x met vorig dienstverband (externe) en 1x met huidig dienstverband. Roltoewijzing actief is gefilterd. Hoe krijg ik dit rapport aangepast zodat het laat zien wat het moet laten zien. 

wsleking
CONTRIBUTOR **

door wsleking

Goedemiddag Chris,

Graag zou ik willen weten hoe het standaard Salaris Dashboard is opgebouwd. Als ik binnen onze organisatie kijk, zouden we namelijk een totaal van meer dan 10 miljard als som van de waarde hebben alleen al voor dit huidige jaar, dit kan onmogelijk kloppen. Daarnaast is het Salariscomponent aan de linkerkant, standaard leeg bij ons:

wsleking_0-1731510809779.png

Ik vermoed dat er ergens een factor x1000 teveel ingesteld staat in dit standaard rapport/dashboard.

Met vriendelijke groeten,

Wander

wsleking
CONTRIBUTOR **

door wsleking

Hoi @Chris van den Berg,

Ik ben er nog even wat verder ingedoken en zie dat het Dashboard als het goed is de resultaten van rapport Salarisresultaten oppakt. Daar gaat het wat mij betreft volledig mis.

Dit rapport telt alles bij elkaar op en daarmee telt dit rapport dezelfde posten telkens opnieuw bij elkaar op. Als voorbeeld is er een stagiaire bij de afdeling HR. Dit was de enige stagiaire die in 2023 bij HR aan het werk was, maar volgens dit rapport heeft ze een salarislast van 2.2 miljoen in haar eentje, terwijl als je bij de individuele posten van maandsalaris kijkt, heb je slechts net iets meer dan €400 per maand, wat de vergoeding zou moeten zijn.  Wat mij betreft kan dit dashboard meteen terug naar de tekentafel, want je hebt er nu echt helemaal niets aan. Ook het rapport Salarisresultaten is onbruikbaar door de optelling van alle salariscomponenten. Het rapport geeft een compleet verkeerd beeld van de salarisresultaten, want het telt verkeerde dingen bij elkaar op. Of ik moet het compleet verkeerd lezen, maar voor zover ik kan zien, is dit rapport onjuist in wat voor gegevens deze nu levert.

Met vriendelijke groeten,
Wander

Jos Verwaaijen1
CONTRIBUTOR ***

door Jos Verwaaijen1

Beste Chris,

Voor ons is er een rapport formatief en bezetting gebouwd. Nu wil ik hier twee OE's aan toevoegen, te weten "Bovenformatief" en "Trainees". Zoals je hieronder ziet, heb ik ze aangevinkt in de OE lijst, maar de afdelingen komen niet in het rapport terecht. Graag even wijsheid. Ik sluit maandag aan. Alvast hartelijk dank. 

Knipsel 13112024.PNG

Marcel de Wekker WZH
CONTRIBUTOR ***

door Marcel de Wekker WZH

Goedemiddag Chris,

Een vraag m.b.t. het datamodel en een specifiek veld van de ziektegegevens: "Dagen Verzuimtijdvak". (

Intern vanuit de organisatie krijg ik berichten dat dit veld recentelijk is aangepast.

Dit laat het aantal dagen tussen Start & einde verzuim tijdvak zien. Dit werd altijd getoond tot een bepaalde datum, dit is nu tot en met. Wat dus resulteert in 1 dag meer dan het daadwerkelijk was:

MarceldeWekkerWZH_0-1730983432689.png

Heeft 1 van jullie een idee, wat dit er evt. is gewijzigd of wat dit kan veroorzaken?

Alvast bedankt.

Groeten, Marcel

Silvia Feijen
CONTRIBUTOR **

door Silvia Feijen

Naast de nog openstaande vraag in oktober, nog een vraag m.b.t. de salarisrapporten die omgebouwd moeten worden voor februari. Gaat het alleen om de rapporten die gebruik maken van de tabellen 

SilviaFeijen_0-1730980810101.png

of ook om de salarisgegevens die bijvoorbeeld in de tabel dienstverband staan?

door Chris van den Berg

@Silvia Feijen het gaat alleen om de rapporten die gebruik maken van data uit GEMAL, oftewel data uit Salarisresultaten.

Alfaro Pentury
CONTRIBUTOR ***

door Alfaro Pentury

Hi Chris,

Hierbij mijn vraag voor aanstaande maandag.

We hebben een overzicht in reporting, met maandelijkse signaleringen.
Enkel de manier van weergave - voor iedere signalering een aparte kolom gevuld met datum - wordt als onprettig ervaren.
In de oude tool was er meer overzicht, dan had je eigenlijk in 1 opslag zicht op wat er gesignaleerd werd.

Ik heb de weergave van de kolommen in ieder geval alvast bijgevoegd.

karl Wegner
CHAMPION ***

door karl Wegner

Maandag ben ik altijd roostervrij. Is het dan wel mogelijk voor mij om vragen te stellen en eventuele antwoorden later terug te lezen? Ik heb nu ook een vraag en deze maar gesteld via het forum. Ik wil graag een rapport hebben, waar je via een slicer op jaar, kwartaal of maand ,een overzicht kan krijgen van medewerkers die in de geselecteerde periode niet ziek zijn geweest.