Mijn Communities
Help

Wegens succes vervolgd -- Wekelijks Rapporten Uurtje met Chris

door Chris van den Berg (Bijgewerkt ‎20-10-2023 17:17 door Chris van den Berg VISMA )

Sinds september is er iedere week een uurtje waarin je kan aanschuiven je vragen kan stellen. Tot nu toe een succesvol experiment. En daarom krijgt het een vervolg voor de rest van 2023.

 

WANNEER:

Iedere dinsdag om 13:00, behalve op 3 oktober

  1. Dinsdag 10 oktober
  2. Dinsdag 17 oktober
  3. Dinsdag 24 oktober
  4. Dinsdag 31 oktober
  5. Dinsdag 7 november
  6. Dinsdag 14 november
  7. Dinsdag 21 november
  8. Dinsdag 28 november
  9. Dinsdag 5 december
  10. Dinsdag 12 december
  11. Dinsdag 19 december

 

WAAR

Via onderstaande link kun je deelnemen aan de meeting. 

https://meet.google.com/rer-ktdp-uch

UPDATE: de link is nu weer correct:

 

LET OP ANDERE LINK DAN in meetings September

 

SPELREGELS

  • Alle vragen rondom verzuim en autorisaties krijgen voorrang
  • Bereid je vraag voor en maak het concreet
  • Voor de beste ondersteuning kun je je vraag van te voren als reactie op dit artikel plaatsen. Dan kunnen de antwoorden voorbereid worden. 

 

 

 

81 Opmerkingen
Edwin Schuijt1
CONTRIBUTOR ***
door Edwin Schuijt1

Hoi Chris,

ik heb een rapport gemaakt van alle medewerkers die op dit moment ziek zijn (op DV basis).

Ik wil onderin het rapport het totaal van alle unieke personeelsnummers. Ik had dat geprobeerd via aantal uniek in de kolomdefinitie bij Personeelsnummer, maar dat werkte niet. Graag je hulp ! 

S_Kuijer
CHAMPION **
door S_Kuijer

Hi @Chris van den Berg Misschien gemist in de webinar:

In het verzuim dashboard wil ik ipv type dienstverband en soort arbeidsrelatie een grafiek tonen met aantal nieuwe ziektegevallen en ziekmeldingsfrequentie.

De knop Voortschrijdend werkt bij deze grafieken niet.

1) Wat is handig om te doen? 

2) En onderscheid tussen kort, middellang en extra lang, is deze indeling aangehouden?

1-7 dgn | 8-42 dgn | 43-365 dgn | >365 dgn? Ik zag die indeling voorbijkomen als opmerking maar weet niet of dat is toegepast.

Gr Sas

S_Kuijer
CHAMPION **
door S_Kuijer

In de lijst medewerkers ziek, is er dan ook een datum veld "eerste start verzuim tijdvak" en "laatste einde start verzuim tijdvak".

Ik wil graag op 1 regel zien, wanneer van lopende verzuimgevallen de eerste datum ziekmelding is. Dit sluit dan weer aan bij de verzuimduurklassen:

 

bijv. Medewerker

Regel1 Start Verzuim = 27-09-2023 - Eind Verzuim tijdvak = 05-11-2023
Regel 2 Start verzuim = 06-11-2023 - Eind Verzuim tijdvak = leeg

Verzuimduurklasse bij deze medewerker = Middellang. Echter als ik alleen die regel ophaal met eind verzuimtijdvak = leeg, dan zie ik start verzuim = 6-11-2023 --> en dat zou kort verzuim betekenen.

 

M.a.w. hoe kan ik op 1 regel per medewerker het lopende verzuim zien, met daarbij horend de startdatum van dat verzuim, het totaal aantal dagen verzuim en de verzuimduurklasse

 

ps: de berekening "Dagen Verzuimtijdvak" - als ik dezelfde dagen in excel vul (start verzuim - vandaag), dan wijkt dat 1 dag af van de berekening. Klopt dat?

 

start verzuimtijdvak = 08-11-2023 --> dagen verzuimtijdvak = 27

in excel: vandaag (4-12-2023) - 08-11-2023 = 26

Gr Sas

Angela Heins1
CHAMPION *
door Angela Heins1

@Chris van den Berg 

Ik heb een autorisatie vraag, heb hier al een call (40796785) voor aangemaakt, maar misschien lopen hier meerdere klanten tegen aan.

Via HR Core Online heb ik de rol Salarisadministrateur, hieraan zijn 2 medewerkers gekoppeld via HR Core Online.

In autorisatie beheer is in de rol salarisadminitie in Youforce reporting de gebruikersgroep #6 gekoppeld:

AngelaHeins1_0-1701764017404.png

In Youforce reporting heeft de salarisadministrateur een rapport gemaakt en deze heb ik gekoppeld aan de gebruikersgroep #6. Echter ziet de collega het rapport niet. Had hier graag een print screen van toegevoegd maar helaas opent Youforce Reporting niet, eerst krijg ik:

AngelaHeins1_1-1701764223466.pngdaarna:

AngelaHeins1_2-1701764412233.png

 

 

 

 

RenéA
CHAMPION *
door RenéA

Hoi Chris,

 

Is het mogelijk om een rapport te krijgen van Verlof waarin ook te zien is hoeveel verlof opbouw er in een bepaalde periode  wordt geblokkeerd?

S_Kuijer
CHAMPION **
door S_Kuijer

Hoi Chris,

In aanvulling op melding "eerste datum verzuim" : ik heb een drill through gemaakt op verzuimdossier id en daar de historie van het actieve verzuim getoond.

Een tip: als ik het rapport opsla terwijl ik in de drill through pagina sta, dan wordt die pagina als eerste getoond bij het bekijken. De knop terug werkt dan niet.

Op te lossen door op te slaan terwijl je op de 1e pagina staat.

Gr Sas

S_Kuijer
CHAMPION **
door S_Kuijer

Hoi Chris,

In Analytics kan ik het veld "dienstverband historie - dienstjaren categorie" niet meer vinden.

Ik wil deze gebruiken in een nieuw dashboard, maar zoals je ziet in onderstaande printscreen zie ik dit veld niet meer in de tabellen. Ook met zoeken niet meer. Doe ik iets niet goed?
Gr Sas

 

S_Kuijer_0-1702286704153.png

 

S_Kuijer
CHAMPION **
door S_Kuijer

Hoi Chris,

Is het mogelijk om tabel en velden van "Overige informatie" op te nemen in de analytics rapportages?

Ik wil deze graag toevoegen, zodat gebruiker ziet wanneer de data is ververst.

Dank je wel
Sas

 

Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lieke Sterk Huis

Hoi @Chris van den Berg, is het mogelijk om in het verzuim dashboard een peildatum mee te geven met de naam van de werknemer die zich het meest ziek gemeld heeft (dus o.b.v. het aantal ziekmeldingen)? Bijvoorbeeld dat er een peildatum van 1-12-2023 staat en 1 jaar terug gekeken wordt naar het aantal ziekmeldingen die gedaan zijn en dan zou ik alleen de medewerkers zichtbaar willen hebben die 3 keer of meer zich ziek hebben gemeld.

S_Kuijer
CHAMPION **
door S_Kuijer

Voor de rondvraag (als er nog tijd over is):

1) Medewerkers zien in YFR klassieke rapporten , waar ze geen toegang tot hebben. Wat te doen?

Klopt veronderstelling:

2) Rapport 1 - promoot ik naar in autorisatiegroep 1 en rechten daar zijn beperkt tot afdeling.

En rapport 2 promoot ik in autorisatiegroep 2, daar zijn rechten niet beperkt tot afdeling (= geanonimiseerde data)

--> Medewerkers ziet van Rapport 1 ook alle data van andere afdelingen.

Als dit klopt, is er al zicht op oplossing? Tijdelijke oplossing is rapporten publiceren met harde filters op afdelingen.

Tot straks!!

Sas

door Jacqueline van Meeuwen

@Chris van den Berg , wil je vanmiddag de volgende case "voorrekenen"?

medew is in de afgelopen 12M (dec 2022 tm nov 2023) 1 x 1 dag ziek geweest, heeft FTE 1 (geen wijziging in afgelopen 12M). voor mijn eigen begrip heb ik alledrie de Frequentievelden toegevoegd

JacquelinevanMeeuwen_0-1702378712995.png

volgens de docu Meldingsfrequentie is de Formule:

# Nwe verzmelding / (Gewerkte dagen/dagen in periode)

hoe wordt #Nwe ziektegevallen bepaald?

hoe wordt Gewerkte dagen bepaald? kalenderdagen? en dagen in periode? ook kalenderdagen? zo ja, kom ik op 

1 nwe melding / (365/365) = 1

 

Gemiddelde verzuimduur begrijp ik ook niet

 

Noortje Wester
CONTRIBUTOR ***
door Noortje Wester

Een vraag voor 19-12:

In een verzuimtijdvak rapportage (SA-999 Ouderschapsverlof Verzuim) ontbreken enkele records. De meeste zijn te verklaren, maar de volgende niet, screenshot is van de oude Report Builder rapportage en daaronder Youforce Reporting.

NoortjeWester_0-1702390494630.png

NoortjeWester_2-1702390793492.png

 

Om het te verklaren heb ik alle filters eraf gehaald, maar dat helpt niet. In Beaufort staat het wel, als doorlopend geval, Zwangerschap. In Youforce reporting zie ik wel de regel van 25 juli (ZW) en daarna ook weer mei 2017. Op zich is dit een oud voorbeeld en niet meer relevant voor dit proces, maar als ik niet weet waarom dit fout gaat durf ik er niet op te vertrouwen dat het rapport klopt.

Beaufort:

NoortjeWester_1-1702390620552.png

 

Noortje Wester
CONTRIBUTOR ***
door Noortje Wester

En een andere vraag: vanaf 31 januari kunnen de oude rapportages (afgezien van verlof en verzuim) alleen nog ingezien worden. Waarschijnlijk komt er ooit een moment dat dat ook niet meer kan. Hoelang van tevoren gaan jullie dat aankondigen? We hebben inmiddels al best veel rapporten omgebouwd, maar omdat de csv output net anders is moeten er ook verschillende macro's worden aangepast om ermee te kunnen werken. Dit stellen we nog zo lang mogelijks uit ivm capaciteit, maar mocht het zover komen dan zouden we dat uiteraard ruim van tevoren weten.

A_Bennink
CONTRIBUTOR **
door A_Bennink

Hi @Chris van den Berg,

 

De vergelijking indienstdatum >= 6maanden peildatum werkt toch niet helemaal goed.

Zie voorbeeld: peildatum =1-1-2024 maar bij in dienst per 15-1-2023 geeft hij Ja terug, terwijl er nog geen 6 maanden verstreken zijn op de peildatum. 

A_Bennink_0-1702566185648.png

Als ik = weglaat, dan komt hij juist bij in dienst per 1-1-2023 niet terug met Ja, terwijl dat wel zou moeten.

Hoe kan ik dit oplossen?

A_Bennink_1-1702566658484.png

 

S_Kuijer
CHAMPION **
door S_Kuijer

Hoi Chris,

Ik heb een aantal vragen:

1) Kan een gepromoveerd rapport ook gedegradeerd worden?  Ik heb 2 gepromoveerde rapporten in 1 rapport samengevoegd en het 2e rapport wil ik degraderen (terugzetten naar mijn rapporten). Autorisatiegroep verwijderen had als ongewenst resultaat dat iedereen dit rapport zag.

2) Worden van de rapporten back-ups gemaakt. Stel dat ik een gepubliceerd rapport om zeep help, kan ik dan terug vallen op het terug laten zetten van een back up? 

3) Graag hulp met DAX voor berekenen van cumulatieve salarissen. Ik heb al van alles geprobeerd, maar zonder suc6. Mijn laatste probeersel: 

@PayrollResult Cumulatief =
CALCULATE(
    SUMX(
        'PayrollResults',
        'PayrollResults'[PayrollResult]
    ),
    FILTER(
        ALL('PayrollResults'[Calculation_Year], 'PayrollResults'[Calculation_PeriodNumber]),
        'PayrollResults'[Calculation_Year] = VALUES('PayrollResults'[Calculation_Year]) &&
        'PayrollResults'[Calculation_PeriodNumber] <= VALUES('PayrollResults'[Calculation_PeriodNumber])
    )
)
helaas ook geen suc6
Tot dinsdag!
Sas
Noortje Wester
CONTRIBUTOR ***
door Noortje Wester

Ik zou graag in het rechter rapport nog een kolom met het persoonsnummer van de actieve manager toevoegen (Dus MGR rol die op dit moment actief is). Maar ook de regels zonder manager moeten in de lijst blijven en zodra ik de manager toevoeg, verdwijnen de 'lege' regels... Is daar een trucje voor?

 

NoortjeWester_0-1702911253656.png

 

Onderstaand voorbeeld is waar ik naar op zoek ben:

NoortjeWester_1-1702911331928.png

 

 

 

S_Kuijer
CHAMPION **
door S_Kuijer

Toegevoegde kolommen (afgelopen zondag) hebben nu (dinsdag) nog steeds de status in behandeling 😞

S_Kuijer_0-1702978964553.png

Graag hulp en tot straks

thnx!

Sas

 

door Chris van den Berg

@S_Kuijer zou je hier een ticket voor in willen schieten? Dit is een issue die we via de service desk even op moeten pakken

A_Bennink
CONTRIBUTOR **
door A_Bennink

@Chris van den Berg 

Heb jij voor mij al de formule die jullie gebruiken bij 'status dienstverband' (in)actief, of heb je nog geen reactie gekregen?

A_Bennink
CONTRIBUTOR **
door A_Bennink

@Chris van den Berg 

 

Ik heb het rapport Personeelsbestand aangevuld met salarisonderdelen uit Diensterverband vrije velden historie. 

 

Ik wil de situatie op een bepaalde dag, maar er komen medew. Vaker voor, omdat een van de salariscomponenten is gewijzigd. Alleen wanneer ik de peildatum dan aanpast, blijven de dubbelingen erin. Hij kijkt dan dus toch niet naar de opgegeven dag. Hierbij een voorbeeld:

 

A_Bennink_0-1702986769969.png

 

 

A_Bennink_1-1702986769975.png

Ik denk dat hiervoor een nieuwe peildatumfilter gemaakt moet worden. Klopt dat?

A_Bennink_2-1702986968844.png

 

PaulaPieper
CHAMPION *
door PaulaPieper

Ik heb een rapport wat ik alleen naar Excel kan exporteren als ik in de bewerk modus zit. Bij het 'gewoon' raadplegen zijn de drie 'puntjes' er niet. Dit zal met de canvas te maken hebben, maar ik weet niet welke aanpassing ik moet doen.

A_Bennink
CONTRIBUTOR **
door A_Bennink

@Chris van den Berg 

Kan je gegevens uit een andere entiteit toevoegen aan een tabel. Bijvoorbeeld de tabel is aangemaakt in dvb historie en ik wikl gegevens uit loonverdeling toevoegen, maar dat kan niet. Is er een oplossing met zoeken bijvoorberld?

 

Edwin Schuijt1
CONTRIBUTOR ***
door Edwin Schuijt1

@Chris van den Berg Hoi Chris, gaat het vragenuurtje in 2024 ook nog door ?

door Jacqueline van Meeuwen

@Chris van den Berg, in jouw artikel Verzuimduurklassen - Visma Community staat o.a.: 

De verzuimduurklassen gaan uit van hele ziektedagen. Een halve ziektedag of een parttime-ziektedag telt dus als een hele ziektedag.

waarom zie ik dan cijfers achter de komma als ik in Analytics de verschillende duurklassen opvraag? 

(zie rapport panteia_verzuim - tabblad duurklassen)

een aantal personeelsnummers heb ik in dat rapport in detail erbij gezet en constateer dat er rekening wordt gehouden met pt-% en verzuim-%. dit is in strijd met de definitie in het document...

kun je dit 8 feb toelichten/uitleggen? 

 

Marianne Marsman
CHAMPION ***
door Marianne Marsman

@Chris van den Berg 

Hoe kan ik snel filteren op een vijftal uitvoercodes in een rapport?

2 lukt wel:

MarianneMarsman_0-1707228714508.png

maar ik wil er meer.

In report builder, kon je heel makkelijk een lijst met waarden opgeven.

Moet dit persé met een berekend veld of kan het nog op een andere manier?

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Chris van den Berg omdat bij de nieuwe uitnodigingen (onder events) de mogelijkheid tot stellen van vragen ontbreekt misbruik ik, net als Marianne Marsman, maar dit oude bericht.

 

Ik heb 2 vragen uitstaan maar helaas nog van niemand een reactie ontvangen, dus wellicht kun je mij tijdens het vragenuurtje hiermee verder helpen:

  1. Vernet rapportages: waarom is dit filter toegepast... - Visma Community >> 

    Ik ben bezig om het YR-Vernet-rapport te vergelijken met het rapport dat wij tot nu toe hebben gebruikt. Nu zie ik in dat rapport de volgende toegepaste filters: [Persoonsnummer] is niet -1 of (Leeg) ; [In dienst (filter)] is 1 ; [Datum] 11-1-2017 - 10-1-2024.  Wat is de reden van het laatste filter [Datum] 11-1-2017 - 10-1-2024] ?

  2. Berekende velden - wie kan mij verder helpen? - Visma Community >> omdat de uitleg wat lang is neem ik hier even alleen de verwijzing naar mijn oorspronkelijke bericht op.
Anja Brouwer1
CHAMPION **
door Anja Brouwer1

@Chris van den Berg Ik heb een het rapport Verzuimstatistieken aangepast (nw naam Verzuimstatistieken V2). Wat ik probeer te bereiken is dat de medewerker met personeelsnummer wordt toegevoegd. Als ik periode selecteer dan lukt het wel, daar staan de medewerkers met personeelsnummer nu tussen, maar als ik organisatorische eenheid selecteer lukt het niet. 

Als ik de rapportage probeer te bewerken terwijl hij op "per org.eenheid" staat lukt dat niet. Hij springt terug naar "per periode" en per org.eenheid selecteren lukt dan niet.

Hoe doe je de slicer splitsen dat je de titel boven bijv. de maanden te zien krijgt (zie slicer jaar)

SuzanneG1
CONTRIBUTOR ***
door SuzanneG1

Ik zou graag in een rapport binnen een bepaalde periode de functiewijzingen willen zien met de oude en nieuwe functie naast elkaar. 

door Jacqueline van Meeuwen

@Chris van den Berg ik krijg een verschil in aantal tussen Herstelmeldingen uit de entiteit Analytics tov details in dezelfde  periode met gelijke filters. kunnen we daar een blik op werpen?

Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lieke Sterk Huis

hoi Chris, hoe kan ik een rapport maken m.b.t. peildatum 31-12 en 1-1 van ieder jaar? Hierin wil ik graag eindcijfers/begincijfers genereren. Deze vraag had ik ook al gesteld in het forum en als idee om ook in periode velden opnemen van maand (laatste dag). 

S_Kuijer
CHAMPION **
door S_Kuijer

Hoi @Chris van den Berg 

Kun je ajb helpen met het opzetten van een doorstroom overzicht? 

Naast in- en uitstroom inzicht in doorstroom van m... - Visma Community

 

En ik vermoed dat ik de nieuwe start van een wekelijkse uurtje heb gemist, maar ik kan het niet vinden.

Hoor het graag.

Gr Sas