for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Flere regnskapsbyråer benytter Visma Lønn. Vi har i dette brukertipset samlet de brukertips som kan gjøre hverdagen effektivere for regnskapsbyrået. Selvsagt så er brukertipsene også nyttige for andre.
Et nytt firma ønsker at vi skal kjøre lønn for de. Hvordan få inn de ansatte?
Ansatte kan registreres manuelt. De kan importeres via dette excel arket. Hvis det tidligere er benytte Visma Lønn så kan disse dataene utkopieres (ikke sikkerhetskopi). Denne utkopieringen kan leses inn hos dere. Visma Lønn versjonen som benyttes må være lik. Utfordring er at innkopiering krever at ingen andre er logget inn i Visma Lønn. Dette gjør at innkopiering ofte må gjøres utenfor normal arbeidstid. Les mer om utkopiering her.
I Visma Lønn er det mulig å forespørre om skattekort for alle / mange firmaer samtidig.
I starten av året så vil det være mest effektivt hvis en saksbehandler forespør for alle klienter. Dette gjør at alle klienter er oppdatert når lønnskjøringen opprettes i januar.
Videre ut over så anbefaler vi at den enkelte saksbehandler forespør for det / de firmaene denne saksbehandleren skal kjøre lønn for i løpet av dagen / etterfølgende dag. Les hele brukertipset her.
Det finnes 3 alternativer for å styre adgangskontroll i Visma Lønn
1. Standard ssc fil passer for mindre regnskapskontorer, maks 70- 100 klienter. Når nytt firma opprettes må alle ansatte på regnskapskontoret manuelt legges inn som bruker. Når ny ansatt, så denne manuelt legges inn som bruker på alle firmaer.
2. RAC benyttes av de største regnskapsbyråene med god erfaring. Gir mulighet for brukergruppe og firmagrupper. En ny medarbeider på f.eks. kontoret i Fredrikstad legge inn i gruppen Fredrikstad, og har med dette tilgang til alle firmaer som hører til firmagruppen Fredrikstad.
3. VUD samme muligheter som RAC. Er med som standard i Visma Business. Utfordring er at når Visma Lønn kommer i ny versjon, må VUD oppgraderes til tilsvarende versjon. Som igjen ofte krever at Visma Business oppgraderes til samme versjon. Dette er ikke alltid like lett å få til i praksis.
For regnskapskontorer med mer enn 20 som jobber inne i Visma Lønn og Visma Lønn kjøres på terminalservere. Her anbefaler vi at VL_srv.exe kjøres på alle terminalsereverene. Dette får dere enklest til med ved å benytte RAC. Hvis det da er integrasjon med Visma.net, må følgende gjøres.
Under forutsetning av at firmaet har registrert i Brønnøysund at ditt regnskapsbyrå er regnskapsfører, så vil innsending til Altinn gjøres via systemid til regnskapskontorert.
Når RAC eller VUD benyttes (anbefalt for effektiv tilgangstyring) så kan ikke felles lønnsartregister benyttes. Men du kan kopiere lønnsartregisteret, fremgangsmåten står beskrevet her.
Hurtigste og mest feilfri metoden å få inn disse type transaksjoner er via dedikerte programvare. Her er Visma.net Expense et alternativ. Hvis kunden ikke ønsker å benytte et program, kan dette excel arket spare dere for litt tid.
Hvis dere starter med Expense eller Calendar, må dere tilpasse meldingen i e-posten som sendes til nye brukere.
Alle firmaer er pålagt å føre fravær, hvor mange av dine kunder fører dere fravær for?
Visma opplever ofte at firmaet selv har sagt at de skal føre dette selv, men erfaringsmessig så blir ikke dette gjort. Hvis kunden har timesystem kan fravær importeres til Visma Lønn.
Hvis kunden ikke har noe system, kan Visma.net Absence være et alternativ.
Vi har samlet vår anbefaling til avstemming her. Benytter dere Visma Business elller Visma Global har Visma Lønn mulighet for å hente ut avstemmingstall fra disse systemene.
Etter at Visma Lønn er oppgradert, så oppdateres hvert firma med nye oppdaterte verdier. Dette kan ta litt tid, og tar lengre tid des flere ansatte som er i firmaet.
Men det er mulig å oppgradere alle baser i en rutine. Fremgangsmåten finner du her.
Flere regnskapsbyråer ønsker ikke lenger å ha egen server, vær da kjent med at Visma har et tilbud til dere. Les mer om Visma Accountancy Cloud her. Dette gir enkel overgang fra lokal server, til server driftet av Visma. Alltid oppdatert programvare og stabil drift.
Som et alternativ til at den enkelte sakbehandler må huske på å opprette nytt år, kan dette gjøres for alle klienter. Les mer her.
Noen kunder ønsker logo eller annen tilpasning av lønnsslipp. Visma support kan tilby slike enkle tilpasninger. Les mer her.
I dette brukertipset har vi samlet alle relevante brukertips og spørsmål for deg som migrerer eller har migrert fra Visma Lønn til Payroll.
Jeg ønsker å migrere til Payroll. Hvordan går jeg frem?
Dette gjør du ved å trykke på "Flytteknappen ".
Vi anbefaler at du tar kontakt med din Visma Partner før du utfører punktene i "Flytteknappen".
Hva bør jeg tenke på før jeg går over til Payroll?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Beholder jeg tilgangen til Visma Lønn?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Bør jeg sende ut lønnsoppgavene før jeg bytter lønnssystem?
Ja, vi anbefaler at du sender ut lønnsoppgaven fra Visma Lønn før du går over til Payroll.
Finnes det kurs på Payroll?
Ja, du finner kurset her og er inkludert i ditt Payroll abonnement.
Kan jeg få testbruker / testfirma på Payroll?
Dette kan du lære mer om her.
Hvor finner jeg en oversikt over alle klientene jeg har i Visma Lønn?
Følg dette brukertipset.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.