Mine områder
Hjelp
Nina Bjerkeengen
CONTRIBUTOR **

Behandle trukket k-nota i Behandle inngående betalinger - kundepost uten match

av Nina Bjerkeengen

Hvordan kan man smartest håndtere en "kundeutbetaling" (trukket k-nota) som som er lest inn via AutoPay og ligger i Behandle inngående betalinger, når man ikke har en post å matche den mot pga av at kunden ved en feil trekker en k-nota som enten er utbetalt eller trukket ved en tidligere betaling?

4 SVAR 4

av Rasmus Nordström-Lammers

Hei Nina!

Beklager sent svar på denne! 
Slik jeg forstår det har du her en kunderefusjon (utbetaling til kunde).
Den skal i utgangspunktet matches mot kreditnota. I Behandle inngående betalinger må det gjøres ved å velge Opprett dokument, deretter kunde, dokumentetype og nummer. Se skjermbilde:

 

behandle_inng.PNG

 


Dersom kreditnotaen allerede er matchet mot en faktura fra før, må denne matchingen oppheves. Det gjør du ved å hente opp kreditnotaen i vinduet Kundebetalinger (AR302000), velge fanekortet betalingshistorikk og klikke på Reverser matching. 



MVH
Rasmus N
Visma.net ERP Support

Nina Bjerkeengen
CONTRIBUTOR **

Hei, 

Nei, utfordringen er i saker hvor kunde "roter", og trekker samme k-nota 2 ganger. Da er det ikke mulig å få den posten ført inn på kundenr/reskontro - slik at den enkelt kan følges opp mot kunde med f.eks et kontoutdrag som forklarer. 

 

Foreløpig løst via Bankstyring og konto for interimsføring, men må da manuelt følges opp og vil ikke fremkomme på kundenr. 

 

Mvh Nina

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Jeg tenker at dersom kunde trekker fra samme kreditnota 2 ganger ved betaling av faktura er dette en feil som har skjedd hos kunde og som dere ikke trenger å føre bilag på.

Altså:

Første trekk av kreditnota matches mot faktura slik at denne får en lavere saldo (evt. avsluttes dersom den er oppgjort).

Andre trekk av kreditnota er noe som ikke skulle skjedd.  Dere trenger da ikke å føre dette.
Resultatet har jo ført til at kunde har betalt for lite på faktura og denne faktura blir da stående med en åpen saldo som kunde fortsatt må betale.  Dette er kundes ansvar, men man kan jo gi kunde beskjed slik at de får betalt før det utestående beløpet går til purring og inkasso.
Når du sier at beløpet ligger i Behandle inngående betaling er jo dette det kunden har betalt og ikke kreditnota.  Dette beløpet skal matches mot en faktura.

 

Dersom kunde har surret skikkelig og betalt til dere beløpet på en kreditnota, altså penger gått feil vei, bør beløpet registreres inn hos dere som en forhåndsbetaling.  Denne kan senere matches mot en faktura til kunde, eller betales ut med en kunderefusjon.

Hei igjen!

Jeg skjønner. Her vil jeg be deg om å sende inn en sak til support, gjerne med skjermbilder, slik at vi kan se nærmere på dette og finne en løsning 🙂



MVH
Rasmus N
Visma.net ERP Support

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"