Mine områder
Hjelp
HildeL
CONTRIBUTOR *

Hovedboksutskrift med mva

av HildeL

Hei,

Jeg ønsker å ta ut en hovedbok som viser mva-koder, men jeg klarer ikke å finne en slik rapport i visma.net ERP.  Jeg ønsker f.eks at rapporten "kontospesifikasjon" skal vise en egen kolonne for mva.koder.

2 SVAR 2
Helga-Lise
CHAMPION *

av Helga-Lise

Hei, er det mulig å komme med tilbakemelding på denne GL-transactions-rapporten her?

 

Vi er i gang med revisjon, og det er denne rapporten vi kommer tilbake til for å prøve å gjøre revisor fornøyd. Men det er hun ikke, for den viser ikke kostnadsbærere og bilagsnummer i kolonnene. Det er viktig. Og vi må kunne spørre på hele utvalget i hovedboken. Ved export til excel er det ok med varsel om mange linjer, men vi må jo ikke bli i tvil om det kan komme til å mangle linjer ved å få denne beskjeden: "Antallet valgte poster overskrider den anbefalte grensen for eksport på 1000 poster. Vil du bruke denne grensen eller ignorere den".

 

Opplever det også ganske vanskelig å filtrere i utvalget, for rapporten begynner å arbeide før man har gjort seg ferdig. Det mangler altså en "søk" knapp. 

av Edvard Berntzen (Oppdatert ‎09-12-2019 10:41 av Edvard Berntzen VISMA )

Hei.

 

I Visma.net ERP lagres mva-info i de forskjellige arbeidsområdene (kundereskontro f.eks). Dette gjør at du ikke vil finne noen rapporter under Hovedbok med mva-info, og heller ikke får lagt det til dessverre. 

 

Hvis du trenger en rapport kan du bruke Mva-spesifikasjon. Denne viser føringer per konto for en viss periode/periodeintervall, og inkluderer både avgiftskode og avgiftsnr. på transaksjonene. Rapporten finner du under Avgifter - Rapporter - Mva-spesifikasjon (TX62050S). 

 

mva-spesifikasjon.png

  

Har du behov for mer analyse av dataene kan du bruke den egendefinerte forespørselen GL Transactions with Tax. Du finner den på Konfigurasjon - Tilpasning - Egendefinerbar forespørsel (SM208000) - søk etter "GL Transactions with Tax". Denne har ikke fått norsk navn og blitt lagt i menyen enda, da vi ønsker flere tilbakemeldinger før vi gjør dette. Det er riktignok mulig å gjøre dette selv ved å fylle ut feltet Tittel på områdekart. Forespørselen vil dermed bli tilgjengelig under arbeidsområdet Tilpassede visninger.

 

gl transactions with tax meny.png

 

Her kan du gjøre ulike filtreringer, både på parameterne øverst, og på kolonnene. I tillegg kan du klikke deg direkte inn på bunten i hovedbok via "drill down"-funksjonalitet. Merk at det er lagt til mange kolonner her, og vi anbefaler å tilpasse hvilke kolonner som vises (samt i hvilken rekkefølge). 

 

gl transactions with tax.png

 

Se også tidligere tråd om rapport med mva. 

Kom gjerne med tilbakemeldinger eller spørsmål i denne tråden. 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"