Mijn Communities
Help

Wekelijkse Rapporten Uurtjes in 2024!!

door Chris van den Berg

In januari is het wat stiller geweest, maar in februari gaan we gewoon door. Het wekelijkse rapporten uurtje is terug!

 

Kom je er niet uit bij het bouwen van rapporten? Heb je een extra paar ogen nodig bij het bouwen van een nieuw rapport? Tijdens dit uur kun jij je vraag aan mij en de mede deelnemers stellen. We hebben gezien dat in veel gevallen we jou ook echt verder kunnen helpen.

 

De dag en het tijdstip van het rapporten uurtje is veranderd. Er zijn namelijk ook anderen die graag willen aansluiten maar niet konden op het op de dinsdag.

 

Vanaf 8 februari is het rapporten uurtje iedere donderdag om 13:00.

 

Na een aantal keer zullen we opnieuw afwegen wat het meest geschikte moment is.

Link naar de online meeting:  meet.google.com/akd-uzzw-pez

In het tabblad Events  op deze community kun je zien wanneer de komende rapporten uurtjes plaats zullen vinden.

 

Alle vragen die van te voren worden gesteld krijgen voorrang. Stel je vraag in een reactie op dit artikel!

87 Opmerkingen
karl Wegner
CHAMPION ***
door karl Wegner

Vraag over agregeren vrije rubrieken.

Ik heb een rapport met twee vrije rubrieken uit Persoon en twee vrije rubrieken uit Dienstverband in 1 rapport staan.

Nu heb ik alleen een EN vergelijking tussen deze kolommen, dus krijg alle medewerkers te zien, ook diegene die geen waarde heeft bij één van deze 4 rubrieken.

Ik wil alleen de medewerkers zien die bij één van deze rubrieken een waarde heeft staan.

Dat lukt niet. Als ik het rappprt opnieuw maak en alleen de vrije rubrieken uit Persoon selecteer met het personeelsnummer uit Persoon en nog wat persoonsrubrieken, dan lukt het agregeren wel, voeg ik het dienstverbandnummer toe uit Dienstverband, dan gaat het ook nog goed, maar voeg ik een ander dienstverbandrubriek toe, dan loopt het rapport vast.

Dat vind ik raar.

Ik denk dat een bewerkte rubriek maken denk ik de oplossing is voor dit probleem of er zit iets niet goed in de datasets.

Alleen kan ik een dax-formule maken voor deze 4 rubrieken in één rapport?

karl Wegner
CHAMPION ***
door karl Wegner

Aanvulling op mijn vraag. Het lijkt er op dat rubrieken uit Dienstverband die ook aan een referentietabel gekoppeld (reden uit dienst) wel goed gaan , maar de rubrieken die geenreferentietabel hebben (datum uit dienst) loopt het rapport vast.

karl Wegner
CHAMPION ***
door karl Wegner

Er is hier geloof ik al een idea voor ingediend, maar kan deze niet zo snel meer vinden.

Ik onderschrijf nog wel even het belang voor het volgende:

 

Bijvoorbeeld bij rubriek P02958 met gegevenssoort Meervoudig gebruik.

We missen binnen Youforce Reporting het volgnummer wat je ook bij deze rubriek mee kan geven.

Het volgnummer bepaalt de werking in Payroll Gemal.

In dit voorbeeld van ons geven wij een volgnummer 8 of 9 mee en daar willen we wel op kunnen rapporteren.

 

karlWegner_1-1711533902836.png

Hieronder een voorbeeld binnen een dpia100 bestand

karlWegner_2-1711534909275.png

 

 

 

door Jacqueline van Meeuwen

@Chris van den Berg 

ik heb een matrix met verlofrecht mutaties in opeenvolgende jaren (kolommen). de jaren staan automatisch gesorteerd van oud naar nieuw. ik zou deze andersom gesorteerd willen zien. kan dit?

JacquelinevanMeeuwen_0-1711547176045.png

 

door Jacqueline van Meeuwen

@Chris van den Berg, in BO4 hebben we de omschrijving van een rubriek gewijzigd, hierdoor werkt een rapport niet meer. nadat ik de rubriek opnieuw heb toegevoegd aan het rapport, werkt het weer goed. kan het updaten van labels/omschrijvingen niet automatisch?

door Chris van den Berg

Helaas kan het Rapporten Uurtje vandaag niet doorgaan. Volgende week gaat hij wel weer gewoon door!

Annelies
CONTRIBUTOR **
door Annelies

We hebben een rapport waar het tellen van het aantal verloonde fte de cumulatie betreft van uitvoercode 1988+1989. N.a.v. de releasenotes bij de uitbreiding voor gender registratie (Uitbreidingen voor gender registratie - Visma Community) vraag ik me af hoe het volgende concreet wordt uitgewerkt: "Door de uitbreiding in HR Core Beaufort en Payroll Gemal van de geslachtsdiversiteit met de waarden ‘Onbekend’ en ‘Niet gespecificeerd’, zijn in Gemal de uitvoercodes bezetting geslacht komen te vervallen. Dit betreft de uitvoercodes 1980-1989 en 1992-1996 met gerelateerde Beaufort rubrieken P90480 -P90489 en P90492 - P90496. De functionaliteit van tellen ten behoeve van bezetting zal voortaan plaatsvinden binnen Reporting.". Weet iemand dit? Of waar ik het kan vinden?

Esmiranda Vermeer
CHAMPION **
door Esmiranda Vermeer

@Chris van den Berg Vraagje. Blijkbaar gebruiken wij in onze organisatie afwijkende codes t.o.v. de Raet codes voor burgerlijke staat (P00329). Dit zorgt ervoor dat dit in de app niet goed werkt. Nu willen we dit gaan corrigeren.

 

Nu wilde ik even snel een rapportage gemaakt bij wie welke code gebruikt is. Zo kan ik straks ook goed checken als er nog ergens een oude code staat. Maar ik kan wel de omschrijving van dit veld op de rapportage zetten, maar de code kan ik nergens vinden. Aangezien de omschrijvingen overeen komen is dat niet voldoende.

Zoek ik verkeerd of is dit veld niet beschikbaar in Reporting. [Rapportage 'Burgerlijke staat', Gemeente Tilburg]

Marc Struver
CONTRIBUTOR ***
door Marc Struver (Bijgewerkt ‎28-03-2024 15:39 door Marc Struver )

Hoi Esmiranda,

Hebben jullie een eigen rubriek aangemaakt voor burgelijke staat?

Zo ja, dan vind je deze misschien binnen;

MarcStruver_0-1711636729768.png

 

 

 

Esmiranda Vermeer
CHAMPION **
door Esmiranda Vermeer

@Marc Struver - Nee, is gewoon in een Raet rubriek P00329. 

Marc Struver
CONTRIBUTOR ***
door Marc Struver (Bijgewerkt ‎28-03-2024 15:49 door Marc Struver )

Hoi Esmiranda,

Als ik zoek op "burger" vind ik de burgerlijke staat bij Persoon;

MarcStruver_0-1711637352386.png

Kun je hier iets mee?

karl Wegner
CHAMPION ***
door karl Wegner
Vandaag, 29 maart,  komen we er achter dat Youforce Reporting weer niet goed gesynchroniseerd is. Nu met ziektegegevens. Ik zag een melding op de Community en ging meteen ook bij ons kijken.
We missen alle ziekmeldingen vanaf 27 maart j.l. Ik heb hier een call voor ingeschoten.
 
Onlangs geleden misten we de salarisgegevens nav salarisprodukties van de correctieprodukties van 2023 en daarvoor misten we december 2023.
 
Tevens wordt er om het uur gesynchroniseerd, dus gegevens beschikbaar via Youforce Reporting is niet real-time, zoals we dat wel hebben met Report Builder en Impromptu. Voor ons eigenlijk niet aanvaardbaar.
We zijn nog steeds blij dat we Impromptu nog kunnen gebruiken, want zo krijgen we niet echt vertrouwen in Youforce Reporting.
 
Dit moet toch echt anders gaan. Wat zijn de ontwikkelingen hierin, wat staat er op de roadmap en hoe wordt gemonitord dat tabellen niet zijn gesynchroniseerd? Waarom kan het wel near real-time met Report Builder en Impromptu?
 
 
Carolien Diepen
CONTRIBUTOR ***
door Carolien Diepen

@Chris van den Berg, ik zie geen geplande events meer, komt er wel weer een rapportenuurtje? Ik zou graag een keer deelnemen binnenkort.

Esmiranda Vermeer
CHAMPION **
door Esmiranda Vermeer

@Marc Struver - Dat is ook degene die ik had gevonden. Maar dat is dus de omschrijving en niet de code.

En aangezien we straks dus oude en nieuwe codes hebben, waarbij dezelfde omschrijvingen erin staan zou een code makkelijk zijn om in een rapportage te zetten. 

Annelies
CONTRIBUTOR **
door Annelies

Naast Youforce reporting rapporteren we ook via onze eigen BI omgeving over personeel. Dit om het onderdeel te kunnen laten zijn van de instellingsbrede rapportages en het kunnen combineren met andere data. Dit gaat via de "IBU's". Het viel me op dat we in YF Reporting de beschikking hebben over de tabel Dienstverband Historie. In het beheer van de datafeeds voor de IBU uitwisseling zien we alleen de Dienstverbanden tabel. Klopt dit? 

Angela Heins1
CHAMPION *
door Angela Heins1

Ik heb een matrix gemaakt met daarin een begin van de rubrieken die ik wil zien.

Ik heb geselecteerd op Actieve medewerkers, maar zie toch medewerkers die al uit dienst zijn.

AngelaHeins1_1-1712211158215.png

Daarom ben ik benieuwd waarnaar gekeken wordt bij actief.

 

Daarnaast zou ik graag de begindatum en/of einddatum van de functie, OE en alle rubrieken ertussen willen, Helaas kan ik deze datum velden niet vinden. Wat zie ik over het hoofd?

SuzanneG1
CONTRIBUTOR ***
door SuzanneG1

Ik zou graag de ingangsdatum toevoegen van een dienstverband vrij veld in een rapport. Dit lukt me helaas niet.

SuzanneG1
CONTRIBUTOR ***
door SuzanneG1

Nog een vraag, na export van rapporten moeten meerdere waarden aangepast worden om hiermee te kunnen rekenen. Hoe kan ik dit aanpassen in het basisrapport?

Hanneke Wiersma
CHAMPION *
door Hanneke Wiersma

Ik heb van jou Chris de filters gekregen voor maand en jaar op eigen rubrieken. Dat is gelukt. Maar ik wil er een toevoegen en dat lukt niet helaas.

Kun je me daar mij helpen?

MarjaH
CONTRIBUTOR ***
door MarjaH

ik heb een rapport vanuit Report Builder waarin rubrieken/bedragen worden samengeteld. Dit rapport wil ik in reporter nabouwen, maar hoe laat ik P-Rubrieken samentellen?

 

En gaat het uurtje vandaag (11/4) door??

ZGV-Louis
CHAMPION *
door ZGV-Louis

Ik heb ook een rapportage gemaakt die wel werkt in eigen gebruik, maar niet als ik deze heb gepromoveerd naar andere gebruikjersgroepen, dan krijg ik foutmelding.

Hiervan is ook een call aangemaakt: Aanvraag #45155209.

karl Wegner
CHAMPION ***
door karl Wegner

Gebruiker krijgt de volgende foutmelding bij een rapport met een combinatie van systeemmutaties en dienst- of persoonsgegevens. Zelf krijg ik deze foutmelding niet als ik hetzelfde rapport draai.

karlWegner_0-1712830201341.png

 

HeleenMogezomp
CHAMPION *
door HeleenMogezomp

@Chris van den Berg 

 

In een slicer met peildatum hebben we de schuifbalk opgenomen.

Ik wil graag dat de slicer altijd in elk geval de huidige datum in de filter laat zien.

Zijn daar mogelijkheden voor.

HeleenMogezomp
CHAMPION *
door HeleenMogezomp

@Chris van den Berg 

Als we rubrieken missen in reporting op onderdelen die al ontsloten zijn, hoe krijgen we die op een relatief korte termijn toegevoegd aan het data model?

HeleenMogezomp
CHAMPION *
door HeleenMogezomp

@Chris van den Berg  Waarom wordt er in het datamodel gewerkt met de omschrijving van rubrieken? Als we in Beaufort een omschrijving van een rubriek aanpassen, dan werkt dit door in de rapporten. Het is veel logischer om te werken met alleen de rubriekcode. Deze blijft altijd gelijk. Kan hooguit op een x moment niet meer in gebruik zijn?

 

Ik heb gisteren een benaming aangepast, maar dit is nu nog niet verwerkt in Reporting.

HeleenMogezomp
CHAMPION *
door HeleenMogezomp

Ik wil graag meer weten over de informatie uit formatie en organisatie.

door Jacqueline van Meeuwen

@Chris van den Berg, vergelijkbaar met post van @HeleenMogezomp 

we hebben gisteren in de organisatiestructuur bij een OE een spatie uit de tekst verwijderd, in sommige rapporten werkt dit correct door (Verlofregeling), in andere rapporten wordt de hele OE (met onderliggende structuur) niet meer herkend (Medewerker lijst) en werkt het rapport niet meer voor dat deel van de orgstructuur

RichardR
CHAMPION **
door RichardR

1 Ik zie een verschil tussen de velden die worden beschreven in de Datamodel Informatie ten opzichte van de tabel zelf.

RichardR_0-1712833773004.png

RichardR_1-1712833824644.png

Is daar een specifieke reden voor? Ik zou graag andere velden ook willen kunnen gebruiken in eigen berekeningen (bijvoorbeeld: sleutel hogere org. eenheid)

2 Als ik velden uit het datamodel wil gebruiken in een eigen berekening (ik ben dan benieuwd naar de data van de velden) dan krijg ik een melding dat dat niet is toegestaan (bijvoorbeeld ou level1).

Ik zou verwachten dat velden uit het datamodel gewoon te gebruiken zouden moeten zijn in een eigen berekening.

 

 

karl Wegner
CHAMPION ***
door karl Wegner

Toch weer vraag over synchronisatie.

 

Eergisterenavond is er blijkbaar bij ons klantnummer gegevens niet goed gesynchroniseerd.

Bij meerdere rapporten waar rubrieken uit de tabel DPIA032 in voorkomen gaven een foutmelding.

Zoals onderstaand voorbeeld. Dit kon ik oplossen door het rapport te bewerken en op de regel Dit probleem oplossen te klikken in het scherm.

karlWegner_0-1713420955589.png

Call ingeschoten en kreeg door dat er die avond een probleem was en de aangepaste velden zijn niet goed gedaan voor deze klant. We zullen ook in onze backlog vermelden hoe we dit probleem kunnen verbeteren.

 

We zijn dus niet tevreden over de wijze van synchronisatie en in de Community klagen steeds meer klanten hierover. 

Graag ook uitleg over de optie in Youforce Reporting mbt 

karlWegner_1-1713421204382.png

Als ik deze ochtend om 08:21 uur kijk, dan zie ik dit

karlWegner_2-1713421269985.png

Bij ons loggen medewerkers afdeling PSA al om 07:00 uur in en muteren dan ook. Betekent dit dat er geen synchronisatie heeft plaatsgevonden tussen 04:42 en 08:21 uur?

 

Wat ons betreft komt dit issue van synchronisatie boven aan jullie back-log te staan. Ik heb nu elke week hier issues mee.

We nijgen er steeds meer naar om de paar honderd Imprompturapporten (via stabiele near realtime replicadatabase Beaufort) van afdeling PSA bij ons nog niet om te bouwen naar Youforce Reporting.

HeleenMogezomp
CHAMPION *
door HeleenMogezomp

In slicer met Oe structuur heeft elk niveau de keuze (leeg). Ik wil deze niet presenteren. Hoe doe ik dat?

 

Als ik op elk niveau aangeef dat de deze niet (leeg) mag zijn, dan laat de boomstructuur 'takken'/onderdelen weg.

HeleenMogezomp
CHAMPION *
door HeleenMogezomp

Berekende velden waarbij een datum wordt berekend, kan ik niet gebruiken voor een meting omdat de gegevens als tekst worden opgeslagen. Het berekende veld heeft een DAX formule 

 

FORMAT('Sickness case'[Date begin]+42,"dd-MM-yyyy", "nl-NL").

 

Hoe kun je wel rekenen met berekende data velden?

HeleenMogezomp
CHAMPION *
door HeleenMogezomp

Kun je op een kolom in een visual een conditie zetten, zodat deze alleen gepresenteerd wordt als aan die conditie voldaan wordt?

door Jacqueline van Meeuwen

@Chris van den Berg verwerken van berekende velden duurt extreem lang, zie ook DAX expressies verwerken in datamodel duurt erg la... - Visma Community

genoemde velden staan vandaag nog steeds op In behandeling kan daar iets aan gedaan worden? 

door Jeroen Westerneng

Hoe kan je een met dax berekende waarde gebruiken in het analytics model? Ik zie dat berekende waarden in het operationeel model belanden.

Michiel_Kootker
CONTRIBUTOR ***
door Michiel_Kootker

In een overzicht met actueel verzuim wil ik de leidinggevende van de afdeling toevoegen (rol = SLG, status = actief). Er wordt aangegeven dat er geen relatie te leggen is.

Overzicht bevat wel de afdeling van de medewerker. 

Carolien Diepen
CONTRIBUTOR ***
door Carolien Diepen

Een vraag voor het volgende rapportenuurtje. Ik zou graag de meest recente inzet willen tonen, ongeacht of de inzet nu actief is of niet. Ik zou alle actieve dienstverbanden willen zien in het rapport, met ieder 1 inzetregel (de meest recente regel). Dat is me nog niet gelukt. Ik hoor graag een tip om dit te realiseren.

Anja Brouwer1
CHAMPION **
door Anja Brouwer1

@Chris van den Berg Ik sluit vanmiddag niet aan. Zit in een webinar over verlof van Raet